آیا رژیم مدیترانه ای سالم ترین رژیم است؟

Mediterranean diet

 

رژیم مدیترانه ای شش سال متوالی به عنوان یکی از سالم ترین رژیم های غذایی دنیا انتخاب شد. این یک روش مناسبی برای غذا خوردن بر اساس غذاهای سنتی کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند: ایتالیا، یونان، اسپانیا و سایر کشورهای این ناحیه ارائه می دهد.

از آنجایی که این رژیم توانسته است  تاثیر زیادی بر خلق وخو، سلامت جسم و سلامت روان داشته باشد به همین دلیل طرفداران زیادی در دنیا پیدا کرده است.

چرا رژیم مدیترانه ای را انتخاب می کنیم؟

این یک روش متعادل غذا خوردن است که در آن شما را به خوردن غذاهای سالمی تشویق می کنند. همچنین منابع پروتئینی که در این رژیم معرفی می شوند پروتئین گوشت سفید مرغ و ماهی است که می توانیم بعد از پختن یا بخار پز کردن آنها را با روغن زیتون سرو کنیم.

اصول رژیم مدیترانه ای چیست؟

این رژیم از هفت اصل اساسی تشکیل شده است که با رعایت تدریجی آن و تبدیل شدن به یک عادت می توانید برای همه عمر از مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

روغن زیتون فرابکر

برای پخت و پزهای خود از روغن زیتون فرا بکر استفاده کنید. اما این روغن خیلی زود دود می کند بنابراین بهتر است آنرا به طور مستقیم به غذا یا سالاد خود اضافه کنید. روغن زیتون فرابکر سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد.

ماهی

یکی دیگر از اصول رژیم مدیترانه ای استفاده بیشتر از ماهی به خصوص ماهی های چربی مانند سالمون، تن، ساردین و خال مخالی است. ماهی هایی که اسم آنها در بالا ذکر شدند حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای قلب و مغز بسیار مفیدند.

آیا ماهی های کنسرو شده خوب هستند؟

بله، ماهی های کنسرو شده منابع خوبی از پروتئین اند و به اندازه کافی مغذی هستند. همچنین کنسروها قابل دسترس تر و مقرون به صرفه ترند. آنها را می توانید به انواع سالاد ها اضافه و به عنوان یک شام مقوی میل کنید.

بیشتر بخوانید: غذای رژیمی با تن ماهی

سبزیجات

خوردن سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. می توانید برخی از سبزیجات را مانند فلفل دلمه، اسفناج و کدو حلوایی را بخار پز کنید و به عنوان میان وعده بخورید یا با آنها اسموتی درست کنید.

میوه جات

میوه جات منابع خوبی از فیبر، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. میوه ها را می توانید به محل کار خود ببرید و به عنوان یک میان وعده رژیمی خوب مصرف کنید.

غلات کامل

در رژیم مدیترانه ای از شما می خواهند خودتان را به مصرف غلات کامل عادت دهید. جو دوسر را می توانید در ماست خود بریزید و به عنوان میان وعده میل بفرمائید. همچنین نان گندم سبوس دار و ذرت بو داده یا پاستا از جمله غلات کاملی هستند که می توانند نیاز روزانه شما را به فیبر برطرف کنند.

آجیل

یکی دیگر از اصول رژیم مدیترانه ای مصرف آجیل است. آجیل یک میان وعده عالی و سیر کننده است که مزایای سلامتی زیادی دارد. افرادی که روزانه یک چهارم فنجان آجیل بدون نمک و شیرین نشده مصرف می کنند کمتر به بیماری های قلبی عروقی و فشار خون مبتلا می شوند.

تغییر در سبک زندگی

به عنوان آخرین اصول رژیم مدیترانه ای از شما می خواهند سبک زندگی خود را تغییر دهید و جلوی تلویزیون غذا نخورید. این رژیم تنها شما را به خوردن یک یا چند ماده مغذی یا گروهی از این مواد ترغیب نمی کند بلکه بر کیفیت آنها نیز تاکید دارد.

همچنین سرعت خوردن خود را کم کنید تا با مقدار کمتری غذا سیر شوید. برای تغییر دادن سبک زندگی نیازی نیست همه چیز را زیر و رو کنید با تغییرات کوچک شروع کنید اما به آن پایبند بمانید.

آیا با رژیم مدیترانه ای می توان کاهش وزن داشت؟

بله، تنها کافی است از یک برنامه غذایی عاقلانه استفاده کنید و به اندازه وعده ها توجه داشته باشید. در این رژیم اگرچه مصرف روغن زیتون و آجیل توصیه شده است، اما آنها بسیار پر کالری هستند و اگر زیاد خورده شوند مانع کاهش وزن می شوند.

به طور کلی در این رژیم می توان ۴۰ درصد از کربوهیدرات، ۴۰ درصد از چربی و ۲۰ درصد از پروتئین استفاده کرد تا همه چیز به طور متعادل مصرف شود. همچنین رژیم مدیترانه ای را می توان در طولانی مدت استفاده کرد بدون اینکه هیچ کمبود مواد غذایی بوجود بیاید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

چه غذای رژیمی با کدو می توان درست کرد؟

طرفدران رژیم ارتشی سه روزه چه می گویند؟

فواید رژیم کم چربی چیست؟